Методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів
Міністерство освіти і науки України затвердило рекомендації щодо оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти. Відповідний наказ від 2 серпня 2024 року опублікований на сайті МОН.
Рекомендації
стосуються оцінювання учнів 5-9 класів. Відповідно, наказ МОН «Про
затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів
5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту
базової середньої освіти» втрачає чинність (ідеться про наказ №289 від
1 квітня 2022 року).
У нових
рекомендаціях визначено, що результати навчання – це знання, уміння, навички,
ставлення, цінності, набуті в процесі навчання, виховання та розвитку, які
можна ідентифікувати, спланувати, виміряти й оцінити та які особа здатна
продемонструвати після завершення освітньої програми на кожному рівні (циклі)
загальної середньої освіти.
Також у
рекомендаціях описані основні функції оцінювання:
· формувальна (забезпечує відстеження динаміки
навчального поступу);
· констатувальна (забезпечує встановлення рівня
досягнення результатів навчання);
· діагностувальна (надає інформацію про стан
досягнення результатів навчання, наявність навчальних втрат, причини виникнення
утруднень);
· коригувальна (надає змогу вчителю відповідним
чином адаптувати освітній процес);
· орієнтувальна (надає змогу відстежити динаміку
формування результатів навчання та спрогнозувати їх розвиток);
· мотиваційно-стимулювальна (активізує внутрішні
й зовнішні мотиви до навчання);
· розвивальна (мотивує до рефлексії та
самовдосконалення);
· прогностична (ставить цілі навчання на
майбутнє);
· виховна (сприяє вихованню в учнів свідомої
дисципліни, наполегливості в роботі, працьовитості, почуття відповідальності,
обов’язку).
Відповідно до
рекомендацій, основними видами оцінювання результатів
навчання учнів є формувальне оцінювання, підсумкове оцінювання та державна
підсумкова атестація.
· Формувальне оцінювання спрямоване на відстеження
динаміки навчального поступу учнів, визначення їхніх навчальних (освітніх)
потреб і скерування освітнього процесу на підвищення ефективності навчання з
урахуванням встановлених результатів навчання.
· Підсумкове оцінювання показує результат
навчання та розвитку.
· Державна підсумкова атестація передбачає
оцінювання відповідності результатів навчання учнів, які завершили здобуття
базової середньої освіти, вимогам Державного стандарту.
У додатках до
рекомендацій окреслені загальні критерії оцінювання,
які визначають загальні підходи до встановлення результатів навчання учнів,
та критерії оцінювання за освітніми галузями.
· Критерії оцінювання реалізуються за чотирма
рівнями (початковий, середній, достатній, високий).
· Кожний наступний рівень охоплює вимоги до
попереднього, а також додає нові.
· Критерії оцінювання дають змогу здійснювати
оцінювання результатів навчання у 12-бальній шкалі оцінювання.
· За вибором закладу освіти оцінювання може
здійснюватися за власного шкалою оцінювання результатів навчання учнів. У разі
запровадження закладом освіти власної шкали оцінювання результатів навчання
учнів ним мають бути визначені правила переведення до 12-бальної шкали
оцінювання.
Як ідеться у
рекомендаціях, свідоцтво досягнень складається з двох частин.
1.
“Характеристика навчальної діяльності”, яка сформована
відповідно до переліку наскрізних умінь, визначених Державним стандартом.
Результатом
спостереження за розвитком наскрізних умінь є виставлення відповідної позначки
в стовпці “Має значні успіхи / Демонструє помітний прогрес / Потребує уваги і
допомоги” після завершення кожного навчального року або в разі зміни учнями
закладу освіти.
Способи організації
фіксування результатів спостереження педагогічні колективи закладів освіти
визначають самостійно.
2.
“Характеристика результатів навчання” заповнюється
відповідно до переліку навчальних предметів / інтегрованих курсів, визначених
затвердженою освітньою програмою закладу освіти.
За умови
використання власної шкали оцінювання заклад має визначити та описати в
освітній програмі правила переведення загальної оцінки результатів навчання за
рік у систему, визначену законодавством (12-бальну систему), для виставлення у
свідоцтво досягнень.
Запропонована у рекомендаціях форма свідоцтва є орієнтовною.