Методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 5-9 класів



Міністерство освіти і науки України затвердило рекомендації щодо оцінювання результатів навчання здобувачів освіти відповідно до Державного стандарту базової середньої освіти. Відповідний наказ від 2 серпня 2024 року 
опублікований на сайті МОН.

Рекомендації стосуються оцінювання учнів 5-9 класів. Відповідно, наказ МОН  «Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти» втрачає чинність (ідеться про наказ №289 від 1 квітня 2022 року).

У нових рекомендаціях визначено, що результати навчання – це знання, уміння, навички, ставлення, цінності, набуті в процесі навчання, виховання та розвитку, які можна ідентифікувати, спланувати, виміряти й оцінити та які особа здатна продемонструвати після завершення освітньої програми на кожному рівні (циклі) загальної середньої освіти.

Також у рекомендаціях описані основні функції оцінювання:

· формувальна (забезпечує відстеження динаміки навчального поступу);

· констатувальна (забезпечує встановлення рівня досягнення результатів навчання);

· діагностувальна (надає інформацію про стан досягнення результатів навчання, наявність навчальних втрат, причини виникнення утруднень);

· коригувальна (надає змогу вчителю відповідним чином адаптувати освітній процес);

· орієнтувальна (надає змогу відстежити динаміку формування результатів навчання та спрогнозувати їх розвиток);

· мотиваційно-стимулювальна (активізує внутрішні й зовнішні мотиви до навчання);

·  розвивальна (мотивує до рефлексії та самовдосконалення);

·   прогностична (ставить цілі навчання на майбутнє);

·   виховна (сприяє вихованню в учнів свідомої дисципліни, наполегливості в роботі, працьовитості, почуття відповідальності, обов’язку).

Відповідно до рекомендацій, основними видами оцінювання результатів навчання учнів є формувальне оцінювання, підсумкове оцінювання та державна підсумкова атестація.

·   Формувальне оцінювання спрямоване на відстеження динаміки навчального поступу учнів, визначення їхніх навчальних (освітніх) потреб і скерування освітнього процесу на підвищення ефективності навчання з урахуванням встановлених результатів навчання.

·   Підсумкове оцінювання показує результат навчання та розвитку.

·   Державна підсумкова атестація передбачає оцінювання відповідності результатів навчання учнів, які завершили здобуття базової середньої освіти, вимогам Державного стандарту.

У додатках до рекомендацій окреслені загальні критерії оцінювання, які визначають загальні підходи до встановлення результатів навчання учнів, та критерії оцінювання за освітніми галузями.

·   Критерії оцінювання реалізуються за чотирма рівнями (початковий, середній, достатній, високий).

·   Кожний наступний рівень охоплює вимоги до попереднього, а також додає нові.

·   Критерії оцінювання дають змогу здійснювати оцінювання результатів навчання у 12-бальній шкалі оцінювання.

·   За вибором закладу освіти оцінювання може здійснюватися за власного шкалою оцінювання результатів навчання учнів. У разі запровадження закладом освіти власної шкали оцінювання результатів навчання учнів ним мають бути визначені правила переведення до 12-бальної шкали оцінювання.

Як ідеться у рекомендаціях, свідоцтво досягнень складається з двох частин.

1.      “Характеристика навчальної діяльності”, яка сформована відповідно до переліку наскрізних умінь, визначених Державним стандартом.

Результатом спостереження за розвитком наскрізних умінь є виставлення відповідної позначки в стовпці “Має значні успіхи / Демонструє помітний прогрес / Потребує уваги і допомоги” після завершення кожного навчального року або в разі зміни учнями закладу освіти.

Способи організації фіксування результатів спостереження педагогічні колективи закладів освіти визначають самостійно.

2.      “Характеристика результатів навчання” заповнюється відповідно до переліку навчальних предметів / інтегрованих курсів, визначених затвердженою освітньою програмою закладу освіти.

За умови використання власної шкали оцінювання заклад має визначити та описати в освітній програмі правила переведення загальної оцінки результатів навчання за рік у систему, визначену законодавством (12-бальну систему), для виставлення у свідоцтво досягнень.

Запропонована у рекомендаціях форма свідоцтва є орієнтовною.

Популярні дописи з цього блогу

Здоров'я, безпека та добробут

Навчання та перевірка знань посадових осіб закладів освіти області з питань ОП та БЖД

Методична скарбничка педагога СЗОГ: навчання на засадах розвитку життєвих навичок