Стратегія розбудови безпечного освітнього середовища: управлінський аспект
25 квітня 2025 року на базі комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» у форматі онлайн відбувся майстер-клас «Стратегія розбудови безпечного освітнього середовища: управлінський аспект», присвячений актуальній темі – «Революційні підходи до здоров'я і безпеки: роль ШІ та цифровізації на роботі». Ця тема не випадкова, адже вона співзвучна з девізом Всесвітнього дня охорони праці, який прогресивна світова спільнота відзначатиме вже за кілька днів – 28 квітня. Керівник: Тетяна ЖЕЛЄЗНОВА – кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри інформаційно –комунікаційних технологій та безпечного освітнього середовища.
Розпочався захід із вітання організаторів, які задали тон конструктивного діалогу. Учасники одразу відчули, що потрапили у коло однодумців, спраглих до нових знань та інноваційних підходів.
Перша частина майстер-класу стала своєрідним проривом у майбутнє. Експерт Ірина ЧИРВА, заступник начальника управління інспекційної діяльності у Кіровоградській області Південно - Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці, розкрила дивовижну синергію між штучним інтелектом та цифровими технологіями у контексті управління охороною праці. Замість великої кількості паперів та рутинних перевірок – інтелектуальні системи, здатні аналізувати величезні масиви даних, прогнозувати потенційні небезпеки та оперативно реагувати на будь-які відхилення. Це вже не просто контроль, а проактивна безпека, що діє на випередження.
Не менш захопливою виявилася розмова про персоналізоване навчання з питань безпеки (Тетяна ЖЕЛЄЗНОВА). Завдяки адаптивним програмам на основі ШІ, кожен працівник чи учень отримує знання, які відповідають саме його потребам та рівню підготовки. Інтерактивні симуляції та віртуальні тренажери перетворюють навчання з нудної повинності на захопливу подорож у світ безпеки, де кожен може на власному досвіді відпрацювати необхідні навички.
Далі учасники майстер-класу переконалися у потужності ШІ як ефективного аудитора. Його здатність виявляти системні проблеми, які часто залишаються поза увагою традиційних перевірок, вражає. Аналізуючи дані про інциденти, порушення та навіть поведінкові фактори, ШІ здатен виявити глибинні причини небезпек та запропонувати справді дієві профілактичні заходи.
Проте, говорячи про технологічний прогрес, неможливо оминути етичні аспекти. Дискусія щодо балансу між безпекою та приватністю стала однією з найгарячіших. Учасники разом з експертами шукали відповіді на складні питання, які засвідчили глибоке розуміння відповідальності, що лягає на плечі керівників при впровадженні новітніх технологій.
Кульмінацією дня став круглий стіл «Прогнозування майбутнього: використання ШІ для виявлення та запобігання ризикам на робочому місці» (Тетяна ЖЕЛЄЗНОВА, Світлана БАРСУКОВА). Це була справжня битва думок, під час якої народжувалися сміливі ідеї та інноваційні рішення. Учасники разом окреслювали контури майбутнього, де штучний інтелект стає не просто інструментом, а мудрим порадником у справі створення безпечного та комфортного освітнього середовища.
Завершуючи майстер-клас, відчувалося піднесення та віра у те, що майбутнє безпеки в освіті – за інтелектуальними технологіями. Але головне – за людьми, які готові впроваджувати ці технології з розумом та відповідальністю, ставлячи на перше місце життя та здоров'я кожного учасника освітнього процесу. Майстер-клас став майданчиком для народження нових ідей, які, без сумніву, знайдуть своє втілення в закладах освіти, наближаючи нас до більш безпечного та прогресивного майбутнього.