Розбудова безпечного і здорового освітнього середовища в умовах воєнного стану
Усі нагальні питання можна обговорювати у формах панельної дискусії, презентації досліджень, лекції, майстерки, неформальному спілкуванні, безлімітному та натхненному нетворкінгу, в інтерактивному форматі тощо.
Учителі творять націю. «Скільки б реформ чи стандартів ми не спускали «згори», якщо ви серцем не вірите в те, що змінюєте країну, ніякими директивами нічого не зміниш. Тому надзвичайно покладаємося на трансформації в свідомості вчительства, які вже відбулися, і є позитивним «вірусом», який поширюються в нашій країні», – звернувся міністр освіти і науки України Оксен Лісовий до педагогів на фестивалі вчителів 22-23.06.2023 р.
Важливо, щоб учитель мав досвід використання новітніх технологій у своїй практиці. Технології – один із ключових інструментів сучасного педагога. Важливіша не кількість новацій, які вчитель знайшов і з якими вміє працювати, а ефективність практичного застосування цих інструментів. Сучасного педагога не повинні зупиняти зовнішні чинники в бажанні викладати дітям якнайкраще і бути максимально ефективним для учнів.
З метою розбудови безпечного і здорового освітнього середовища, збереження та зміцнення здоров’я підростаючого покоління та забезпечення охорони життя і здоров’я учасників освітнього процесу, рекомендуємо зупинитися на реалізації таких завдань з метою якісної підготовки і проведення серпневих секційних засідань, а саме.
1. Під час проведення секції педагогів, які здійснюють викладання соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі (предмети «Я досліджую світ», «Здоров’я, безпека та добробут», «Основи здоров’я», проєкти «Вчимося жити разом», «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю і наркотиків (ХОУП)», «Формування здорового способу життя та профілактика ВІЛ/СНІДу (Захисти себе від ВІЛ)», «Чесна гра», «Маршрут безпеки»):
• аналіз роботи методичного об’єднання за 2022/2023 навчальний рік;
• реалізація змісту методичної проблеми у 2022/2023 навчальному році;
• організація та проведення практичних семінарів;
• самоосвітня робота між засіданнями;
• вивчення та поширення перспективного досвіду вчителів;
• створення системного портфоліо педагогів, охоплених навчанням за програмами розвитку життєвих навичок щодо формування здорового способу життя і профілактики ВІЛ-інфекції («Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю і наркотиків (ХОУП)», «Формування здорового способу життя та профілактика ВІЛ/СНІДу (Захисти себе від ВІЛ)», «Чесна гра», «Маршрут безпеки», «Вчимося жити разом»);
• умови забезпечення якісної організації освітнього процесу викладання основ здоров’я та впровадження здоров’язбережувальних превентивних проєктів і практичної реалізації завдань здоров’язбережної освіти, а саме:
• створення кабінету основ здоров’я, безпеки життєдіяльності, тренінгового у кожному навчальному закладі (наказ Міністерства освіти і науки України від 09.12.2009 р. № 1114 «Про затвердження Примірного Положення про навчальний кабінет з основ здоров’я загальноосвітніх навчальних закладів»; наказ начальника управління освіти, науки, молоді та спорту Кіровоградської обласної державної адміністрації від 16.08.2019 року № 625-од);
• створення класів безпеки (наказ головного управління Державної Служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області, департаменту освіти і науки Кіровоградської обласної військової адміністрації від 19.09.2022 р. № 240/152-од «Про затвердження зведеного переліку базових закладів освіти з питань безпеки життєдіяльності та цивільного захисту у Кіровоградській області на період до 2028 року»);
• навчання на основі розвитку життєвих навичок учителів, які викладають соціальну та здоров’язбережувальну освітню галузь. Таким чином, викладання у 5–11 класах здійснюють педагогічні працівники, які мають відповідний документ про проходження навчання за методикою розвитку життєвих навичок (сертифікат), що дає їм право на викладання (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 17.08.2012 р. № 982, наказ начальника управління освіти, науки, молоді та спорту Кіровоградської обласної державної адміністрації від 16.08.2019 року № 625-од);
• проходження навчання педагогами 1–11 класів за двокомпонентною моделлю згідно з програмою «Основи формування соціальної та здоров’язбрежувальної компетентності» учителями, які викладають інтегрований курс «Я досліджую світ», предмет «Основи здоров’я» та впроваджують здоров’язбережувальні превентивні проєкти відповідно до концепції «Нова українська школа» (наказ начальника управління освіти, науки, молоді та спорту Кіровоградської обласної державної адміністрації від 18.05.2017 року № 413, наказ начальника управління освіти, науки, молоді та спорту Кіровоградської обласної державної адміністрації від 16.08.2019 року № 625-од, протокол № 3 від 10.04.2018 року Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», лист Інституту модернізації змісту освіти від 18.04.2018 року №22.1/12- Г-226);
• опрацювання інструктивно-методичних рекомендацій щодо викладання (лист МОН № 1/9530-22 від 19.08.22 року «Про інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів/інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році»);
• опрацювання науково-методичного супроводу щодо інтеграції програм з розвитку соціальних навичок «Вчимося жити разом» у предмет «Основи здоров'я»;
• психолого-педагогічні умови використання інноваційних технологій у процесі впровадження освітньої галузі «Соціальна і здоров’язбережувальна» навчальних програм для учнів 1–11 класів;
• науково-методичне забезпечення викладання предметів і здоров’язбережувальних превентивних проєктів: досвід, проблеми, перспективи;
• планування роботи педагогів, які викладають основи здоров'я, безпеку життєдіяльності та впроваджують здоров’язбережувальні превентивні проєкти в закладах загальної середньої освіти;
• використання мультимедійних технологій та ресурсів мережі «Інтернет» під час організації освітнього процесу у професійній діяльності вчителя та педагога-тренера;
• упровадження інноваційних освітніх технологій навчання як засобу формування та розвитку професійної компетентності в закладах загальної середньої освіти;
• упровадження у діяльність закладів загальної середньої освіти області обов’язкових профілактичних програм щодо протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу, рекомендованих МОН України;
• удосконалення кадрового та матеріально-технічного забезпечення навчальних закладів сучасними інформаційно-методичними матеріалами з питань профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу і формування здорового способу життя;
• підготовка звітів за показниками Регіонального плану моніторингу й оцінки ефективності заходів протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу;
• проведення моніторингового дослідження щодо ефективності впливу предмета «Основи здоров’я», обов’язкового факультативного курсу «Захисти себе від ВІЛ» на формування в учнівської молоді навичок здорового способу життя і протидії проявам ризикованої поведінки у молодіжному середовищі;
• здійснення контролю щодо впровадження програм формування здорового способу життя і профілактики ВІЛ-інфікування («Вчимося жити разом», «Шкільна програма з профілактики вживання тютюну, алкоголю і наркотиків (ХОУП)», «Формування здорового способу життя та профілактика ВІЛ/СНІДу (Захисти себе від ВІЛ)», «Чесна гра», «Маршрут безпеки»);
• здійснення підготовки педагогічних працівників з питань профілактики ВІЛ-інфекції/СНІДу і формування здорового способу життя для навчальних закладів усіх типів шляхом навчання на засадах розвитку життєвих навичок та за двокомпонентною моделлю згідно з програмою «Основи формування соціальної та здоров’язбрежувальної компетентності» (вчителів, які викладають основи здоров'я, безпеку життєдіяльності та впроваджують здоров’язбережні превентивні проєкти в закладах загальної середньої освіти);
• підвищення якості освіти шляхом оновлення змісту, форм і методів навчання та виховання;
• упровадження компетентнісного підходу;
• зміцнення матеріально-технічної бази;
• підвищення рівня професійної компетентності педагогів.
Враховуючи широкомасштабну війну російських окупаційних військ фактично на всій території України, що триває, вбачаємо за необхідність доповнити у 2023/2024 навчальному році зміст модельних навчальних програм інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» відповідними питаннями особистої безпеки, пов’язаними з ризиками воєнного часу. Педагогам необхідно включити їх у зміст навчальної програми закладу, передбачивши вивчення на початку навчального року. Для цього рекомендуємо скористатися оновленою у минулому навчальному році навчальною програмою предмета «Основи здоров’я» для 6-9 класів.
Рекомендуємо для опрацювання та використання в роботі джерела:
1. Портал превентивної освіти. URL: http://autta.org.ua/ .
2. Нова українська школа: соціальна та здоров’язбережувальна освітня галузь. URL: https://sites.google.com/view/szgzbd/.
3. Інформаційно-освітні матеріали (ІОМ) з питань ВІЛ/СНІДу. URL: http://www.aidsfiles.net.ua/ .
4. Бібліотека Всеукраїнської Мережі ЛЖВ. URL: http://www.network.org.ua/books/library-method/ .
5. Публікації МБФ «Міжнародний Альянс з ВІЛ/СНІД в Україні». URL: http://www.aidsalliance.org.ua/cgi-bin/index.cgi?url=/ua/library/index.htm .
6. Воронцова Т.В., Пономаренко В. С. та інші. Вчимося жити разом : посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (початкова школа). К. : «Алатон», 2016. 232 с.
7. Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та інші. Вчимося жити разом: посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (основна і старша школа). К. : «Алатон», 2016. 376 с.
8. Самуль В., Дубина С., Березіна О. Профілактика ВІЛ/СНІД на робочому місці в загальноосвітніх навчальних закладах. : посібник для тренера. К. : «Алатон», 2017. 136 с.
9. Концепція навчання здорового способу життя на засадах розвитку життєвих навичок. К.: Генеза, 2005.
10. Бойченко Т. Є. Здоров’язберігаюча компетентність як ключова в освіті України. Основи здоров’я і фізична культура, 2008. № 11-12. с. 6-7.
11. Желєзнова Т. П. Нормативно-правова база щодо впровадження європейських стандартів превентивної освіти. Кіровоград: КОІППО імені В. Сухомлинського, 2013. 42 с.
12. Желєзнова Т. П. Навчання учнівської молоді за програмами розвитку життєвих навичок. Кіровоград: КОІППО імені В. Сухомлинського, 2013. 60 с.
13. Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. Захисти себе від ВІЛ. Тренінги життєвих навичок : методичний посібник для педагога-тренера. Тернопіль : «Навчальна книга – Богдан», 2012. 208 с.
14. Практичні рекомендації з питань реалізації політики щодо ВІЛ-інфекції в системі освіти України: інформаційно-методичний посібник / автори-упорядники: О. В. Єресько, С. С. Фіцайло, О. Г. Єщенко (та інші). К.: Освіта, 2013. 54 с.
2. Під час секційних засідань керівників, заступників керівників (відповідальних за організацію роботи з охорони праці, безпеку життєдіяльності) закладів загальної середньої освіти, директорів закладів дошкільної освіти:
• основні принципи державної політики в галузі охорони праці, безпеки життєдіяльності;
• планування роботи навчального закладу з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності: збір необхідних матеріалів, вивчення державних нормативних актів про охорону праці, безпеку життєдіяльності, типових документів та раніше виданих локальних нормативних актів з окреслених питань, аналіз стану травматизму в освітньому процесі та побуті, узагальнення зауважень і пропозицій, що надійшли в ході підготовки тощо;
• організація навчання під час воєнного стану;
• організація навчання та перевірка знань з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності;
• упровадження системи управління охороною праці та безпекою життєдіяльності;
• контрольні та коригуючі дії керівників структурних підрозділів: аналіз роботи структурних підрозділів з питань, що зазначені вище.
Організаційна нормативно-правова документація
1. Закони України «Про охорону праці», «Про освіту», «Про колективні договори і угоди», «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності».
2. Національна стратегія розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у Новій українській школі: Указ Президента України
від 25 травня 2020 р. № 195/2020.
3. Кодекс Цивільного захисту України (зі змінами – редакція від 11.02.2015 р. № 5403-17).
4. Кодекс законів про працю України (зі змінами – редакція від 11.06.2015 р. № 322-08).
5. Порядок здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях» : Постанова Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 р. № 444.
6. Про затвердження Правил пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти: наказ Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 року № 974.
7. Правила техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затверджені наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 15.08.2007 р. № 557.
8. Про внесення змін до Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці : наказ Міністерства соціальної політики України від 30.01.2017 року № 140.
9. Про внесення змін до Положення про розробку інструкцій з охорони праці : наказ Міністерства соціальної політики України від 30.03.2017 р. № 526.
10. Порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві : Постанова Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 р. № 337.
11. Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці в закладах, установах, організаціях, підприємствах, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України, затверджене наказом Міністерства освіти i науки України від 18.04.2006 р. № 304 (зі змінами – редакція від 22.11.2017 р. № 1514).
12. Порядок розслідування та обліку нещасних випадків невиробничого характеру : Постанова Кабінету Міністрів України від 22 березня 2001 р. № 270 (зі змінами – редакція від 11.02.2016 р. № 76).
13. Про затвердження Положення про порядок розслідування нещасних випадків, що сталися зі здобувачами освіти під час освітнього процесу : наказ Міністерства освіти та науки України від 16.05.2019 р. № 659.
14. Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста) : наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 року №2736-20.
15. Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину у зв’язку поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19): Постанова Головного державного санітарного лікаря України від 22.08.2020 р. № 50.
16. Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах дошкільної освіти на період карантину у зв'язку з поширенням короновірусної хвороби (COVID-19): Постанова Головного державного санітарного лікаря України від 22.09.2020 року № 55.
17. Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства внутрішніх справ України у сфері пожежної безпеки: наказ Міністерства внутрішніх справ України від 25.11.2020 року № 830.
18. Про продовження строку дії воєнного стану в Україні»: Указ Президента України, затверджений Законом України № 3057-ІХ від 02.05.2023 року.
19. Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затверджено Постановою КМУ № 651 від 27.06.2023 року
3. На секційних засіданнях учителів трудового навчання, фізики, хімії, біології, фізичного виховання, інформатики.
Організація роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності в кабінетах (лабораторіях) підвищеної небезпеки:
• поновлення нормативно-правової бази кабінетів (лабораторій) із зазначених вище питань;
• оформлення актів-дозволів на проведення занять перед початком навчального року, актів випробування спортивного обладнання, планів евакуації;
• забезпечення первинними засобами пожежогасіння, вогнегасниками;
• проведення оперативного, адміністративно-громадського контролю;
• організація розслідування нещасних випадків учасників освітнього процесу;
• відповідальність учителя за порушення вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності.
Організація та проведення навчання учнів під час освітнього процесу:
• розробка інструкцій для проведення вступного, первинного, позапланового та цільового інструктажів;
• оформлення та ведення журналів реєстрації інструктажів встановленої форми.
Пропонуємо для опрацювання та використання в роботі нормативно-правові документи:
1. Про затвердження Правил безпеки під час занять у навчальних та навчально-виробничих майстернях навчальних закладів системи загальної середньої освіти: наказ Міністерства освіти і науки України від 13.08.2007 р. № 730.
2. Про затвердження Правил безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики та хімії загальноосвітніх навчальних закладів: наказ Міністерства надзвичайних ситуацій України від 16.07.2012 р. № 992.
3. Про затвердження Правил безпеки під час проведення навчання з біології в загальноосвітніх навчальних закладах: наказ Міністерства освіти і науки України від 15.11.2010 р. № 1085.
4. Про затвердження Правил безпеки під час проведення занять із фізичної культури та спорту в загальноосвітніх навчальних закладах: наказ Міністерства освіти і науки України від 01.06.2010 р. № 521.
5. Про затвердження Правил безпеки під час навчання в кабінетах інформатики навчальних закладів системи загальної середньої освіти: наказ Державного Комітету України з нагляду за охороною праці від 16.03.2004 р. № 81.
6. Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 26.12.2017 № 1669.
7. Про затвердження Положення про порядок розслідування нещасних випадків, що сталися зі здобувачами освіти під час освітнього процесу : наказ Міністерства освіти та науки України від 16.05.2019 року № 659.
8. Про внесення змін до Положення про розробку інструкцій з охорони праці : наказ Міністерства соціальної політики України від 30.03.2017 р. № 526.
Наголошуємо!
З метою підвищення якості та результативності роботи вчителів, які впроваджують СЗОГ в закладах загальної середньої освіти Кіровоградської області, керівному складу закладів освіти на блозі старшого викладача кафедри інформаційно-комунікаційних технологій та безпечного освітнього середовища, регіонального координатора СЗОГ розміщені матеріали щодо науково-методичного супроводу організації освітнього процесу з питань викладання предметів, курсів та щодо розбудови безпечного і здорового освітнього середовища (https://tzheleznova.blogspot.com/).
З повагою,
старший викладач кафедри інформаційно-комунікаційних технологій
та безпечного освітнього середовища
Тетяна ЖЕЛЄЗНОВА